Jak kontrolować proces zmian w organizacji?

Wiemy dobrze o tym, że żadna firma nie działa w całym okresie swojego istnienia na tych samych zasadach. Skoro więc my prowadzimy jakiś biznes, też nie możemy trzymać się schematów, które początkowo mogły nam rzeczywiście wydawać się najbardziej efektywne. I te niesamowicie rezultatywne strategie po pewnym czasie przestają działać, a wtedy koniecznie okazują się być zmiany w organizacji, jakim powinniśmy pozwolić występować. Oczywiście pozwalając im na to, sami zaczynamy je wprowadzać, bo tylko my możemy to zrobić, a potem zaczynamy nimi zarządzać. Jeśli przy tym zarządzaniu będziemy trzymać się pięciu kluczowych i podstawowych zasad, wszystko na pewno pójdzie po naszej myśli.
Pięć kroków, które pomogą nam zarządzać zmianami
Na początku powinniśmy rozpoznać tą główną przyczynę, która zmusza nas wręcz do wprowadzenia pewnych zmian. Rozpoznajemy zatem problem naszej firmy i skupiamy się na tym, co doprowadziło do jego pojawienia się. Jednocześnie od razu myślimy o tym, które zmiany w organizacji mogłyby go całkowicie wyeliminować. Precyzujemy kolejno ten punkt końcowy, do jakiego będziemy starali się dojść, myśląc o tym, jaki cel tak w ogóle chcemy osiągnąć, robiąc to przy zastosowaniu pewnych zmian. Następnie nadchodzi czas na ich ścisłe zaplanowanie, czyli konkretne zarządzanie tymi modernizacjami. Powinniśmy zawsze wyznaczać sobie taki plan działania i próbować go wypełniać, prosząc o to także i swoich pracowników. Czwartym etapem zarządzania zmianami jest wdrażanie tych zmian, czyli wcielanie całego projektu w życie. Jest to zarazem etap najważniejszy, odpowiadający za powodzenie całej akcji, dlatego na nim powinniśmy się skupić najmocniej i powinniśmy najbardziej się do niego przyłożyć. Na końcu postaramy się już tylko o to, by wprowadzone przez nas zmiany w organizacji były stałe i trwałe. Skoro przeanalizowaliśmy już ich skuteczność, oceniając ich dobry wpływ, musimy starać się je utrzymać. Również nie jest to proste, ale również sobie z tym poradzimy, mając swój konkretny i właściwy plan działania.